Zusammenfassung
Pathognomonisch für ein Optikus-Meningeom im intraorbitalen, intrakanalikulären oder
intrakraniellen Bereich ist die diagnostische Trias: progressive Visusabnahme (oft
über Jahre), Optikusatrophie und optociliare Shunt-Venen (Hoyt-Spencer-Zeichen) bei
einem Patienten (häufig Frauen) im Alter über 20 Jahren. Häufigste Fehldiagnose :
Retrobulbärneuritis. Relativ sichere Diagnosestellung durch Computertomographie (Kontrastmittel,
koronale Schnitte). Diskussion der chirurgischen Therapie (Orbitotomie oder Kraniotomie)
versus konservative Radiotherapie.
Summary
Pathognomonic for primary optic nerve meningioma of intraorbital, intracanalicular
or intracranial nature is the diagnostic trias: progressive longstanding visual loss,
primary optic atrophy and optociliary shunts (Hoyt-Spencer-Sign) in a patient (frequently
women) of age over 20 years. Above all in beginning the suspected diagnosis is retrobulbar
neuritis. Correct diagnosis is made by computertomography (enhancement with contrast,
coronal sections). Discussion of surgical treatment (orbitotomy or craniotomy) versus
conservative radiation therapy.